Artikel 1 toepasselijkheid:
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, werkzaamheden en overeenkomsten waar Mean Clean Interieurverzorging Harlingen bij betrokken is.
Artikel 2 offertes en overeenkomsten:
Alle opgestelde offertes zijn vrijblijvend tot op de genoemde datum die de offerte aangeeft. Bij akkoord bevestiging vanuit de klant is er een overeenkomst en dienen beide partijen zich te houden aan de gemaakte afspraken of dit nou een eenmalige uitvoering van een opdracht is of een overeenkomst voor langer termijn
Artikel 3 wijzigingen van de overeenkomst:
Het is niet mogelijk om eenzijdig af te wijken van de gesloten overeenkomst tussen beide partijen, tenzij beide partijen dit in overleg besloten hebben. Een overeenkomst voor langer termijn zal na de einddatum (mits anders overeengekomen) altijd doorgaan voor een contract voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 2 maanden.
Artikel 4 materiaal en product:
De inzet van eventuele materialen en producten zullen altijd vooraf bij de prijs inbegrepen zijn. Mean Clean is vrij in keuze wat voor materiaal en/ of product wordt gebruikt voor de werkzaamheden, mits dit anders is overeengekomen.
Artikel 5 Betalingen:
[5.1] Facturering zal plaatsvinden op de in de offerte genoemde tijdstippen. Als in de offerte hierover niets nader is geregeld, vindt facturering achteraf plaats, na afloop van de werkzaamheden, of aan het einde van de kalendermaand. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan één maand kunnen de door de klant verschuldigde kosten periodiek (wekelijks of maandelijks) in rekening worden gebracht.
[5.2] Betaling particulier en zakelijk dient te geschieden binnen 10 dagen na factuurdatum. Bij overschrijding van de betalingstermijn wordt er €25,-- in rekening gebracht.
[5.3] Bij overschrijding van de overeengekomen betalingstermijn wordt de volledige vordering tot betaling direct opeisbaar
[5.4] Als de klant niet tijdig zijn verplichtingen nakomt, komen alle buitengerechtelijke kosten, die worden berekend volgens het ‘Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten 2012’, voor rekening van klant.
[5.5] Mean Clean is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien de klant ondanks sommatie weigert te voldoen aan de betalingsverplichtingen.
[5.6] Het is de klant niet toegestaan om zijn (vermeende) vorderingen op Mean Clean te verrekenen. Ook wordt elke bevoegdheid van de klant tot opschorting, uit welke hoofde en om welke reden dan ook, uitdrukkelijk uitgesloten.
[5.7] In geval van wettelijke schuldsanering, liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de klant zijn de vorderingen van Mean Clean op de klant onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 6 aansprakelijkheid:
[6.1] Als Mean Clean aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
[6.2 ]Mean Clean is sowieso uitsluitend aansprakelijk voor schade, wanneer die schade het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming c.q. nalatigheid van Mean Clean, diens personeel of door Mean Clean ingeschakelde derden bij de uitoefening van de overeengekomen werkzaamheden.
[6.3] Indien Mean Clean aansprakelijk is voor directe schade jegens een ondernemer, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het factuurbedrag, althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
[6.4] De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door de verzekeraar van Mean Clean in het voorkomende geval te verstrekken uitkering.
[6.5]Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Mean Clean aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan Mean Clean toegerekend kunnen worden;- redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
[6.6] Mean Clean is niet aansprakelijk voor enige andere door de zakelijke klant (ondernemer of derden) geleden of te lijden schade, van welke aard en/of omvang dan ook, samenhangend met of voortvloeiend uit de uitvoering van de overeenkomst, daaronder begrepen schade aan in eigendom van de klant (of derden) toebehorende zaken, waaronder indirecte schade, daar bijvoorbeeld inbegrepen bedrijfsschade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
[6.7] Mean Clean is jegens de zakelijke klant, (ondernemer) niet aansprakelijk voor schade en/of kosten, van welke aard en/of omvang dan ook, die op enige wijze samenhangen met of voortvloeien uit handelingen, nalatigheden, fouten en/of de kwaliteit van het geleverde werk van derden, die door Mean Clean bij de uitvoering van de overeenkomst zijn ingeschakeld.
[6.8] Het voorgaande lijdt uitzondering in geval van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van Mean Clean. Een reeks van samenhangende schadegevallen/ gebeurtenissen geldt hierbij als één schadegeval/gebeurtenis.
[6.9] Voor zover het geval nog niet aan de klant is gefactureerd, dient voor “factuurbedrag” te worden gelezen de overeengekomen vaste prijs of gangbare tarief dat aan de klant in rekening zou worden gebracht voor de verrichte werkzaamheden, waarin de oorzaak van de schade is gelegen.
[6.10] De klant vrijwaart Mean Clean voor alle aanspraken van derden ter zake van schade in verband met de door Mean Clean uitgevoerde overeenkomsten, tenzij rechtens vast komt te staan dat deze aanspraken een gevolg zijn van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van Mean Clean en de klant bovendien aantoont dat hem ter zake geen enkel verwijt treft.
[6.11] De klant is verplicht om een schade binnen 14 dagen na het schadevoorval te melden.
Artikel 7 Onder aanneming:
[7.1] Mean Clean zal slechts met schriftelijke toestemming van de klant de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden laten verrichten. Deze toestemming is niet vereist voor werkzaamheden en/of eenmalige werkzaamheden.
[7.2] schoonmaakbedrijf zal de klant op de hoogte stellen indien werkzaamheden en/of eenmalige werkzaamheden door derden zullen worden verricht.
Artikel 8 Prijs:
[8.1] De prijs is gebaseerd op de wensen van de klant. De door Mean Clean opgegeven prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
[8.2] Indien in de in 8.1 genoemde omstandigheden wijzigingen optreden die naar het oordeel van Mean Clean prijsaanpassingen noodzakelijk maken, zal prijsaanpassing in overleg met de klant en met inachtneming van artikel 5 geschieden.
[8.3] Indien tijdens de looptijd van de overeenkomst een wijziging plaatsvindt in de loon- en/of andere kosten van Mean Clean, ten gevolge van (een) wijziging(en) in de betrokken CAO, of als gevolg van wetten, besluiten of beschikkingen van overheidswege met dwingend karakter, of als wijzigingen plaatsvinden in de kosten van de gebruikte hulpstoffen, materialen, transportmiddelen en dergelijke, zal een aanpassing van de overeengekomen prijs plaatsvinden.
Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud:
Wanneer Mean Clean goederen aan de klant verkoopt, zoals schoonmaakmiddelen en sanitaire benodigdheden, behoudt Mean Clean de eigendom van de goederen, totdat de op de goederen betrekking hebbende rekeningen door de klant zijn betaald. Mean Clean is gerechtigd om zonder verdere aanzegging de goederen, voor zover niet verbruikt, terug te nemen nadat de vervaltermijn van de ter zake van die goederen door haar aan de klant gezonden rekeningen zal zijn verstreken.
Artikel 10 Overmacht:
[10.1] Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de klant, tijdelijk - ten hoogste 3 maanden - niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd, geeft dit geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode, tenzij anders wordt overeengekomen.
[10.2] Indien door maatregelen van de klant uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden tijdelijk niet of slechts ten dele kan geschieden, respectievelijk niet zinvol is, geeft dit geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode., tenzij anders wordt overeengekomen.
[10.3] Indien de overmacht langer duurt dan de in 10.1 genoemde termijn, zullen Mean Clean en de klant overleggen over de totaalprijs die zal gelden voor de resterende overmachtsperiode.
[10.4] In geval van blijvende overmacht is Mean Clean gerechtigd de overeenkomst met de klant door middel van een schriftelijke verklaring zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Mean Clean is niet aansprakelijk voor enige door de klant geleden schade, van welke aard en omvang dan ook.
[10.5] In geval van tijdelijke overmacht is Mean Clean gerechtigd de termijnen waarbinnen de overeenkomst moet worden uitgevoerd te verlengen met de tijd gedurende welke de tijdelijke verhindering geldt.
[10.6] Indien genoemde verhindering langer dan zes maanden duurt, kan de klant (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst verlangen, zonder dat de klant recht heeft op schadevergoeding, dit onverminderd de (betalings-)verplichtingen van de klant over het reeds door Mean Clean uitgevoerde deel van de overeenkomst.
[10.7] Indien Mean Clean bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is Mean Clean bevoegd het reeds verrichte deel, respectievelijk het te verrichten deel, van de overeenkomst, afzonderlijk te factureren.
Artikel 11 Toepasselijk recht:
[11.1] Op alle rechtsverhoudingen tussen Mean Clean en de klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.